Monday, 12 December 2011

BOROS??????

Generasi muda di negara ini dikenal pasti sebagai golongan yang boros berbelanja jauh daripada kemampuan kewangan sebenar mereka, kata Ketua Pegawai Eksekutif, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Paul Selvarajah.
trend yang membimbangkan itu berpunca daripada gaya hidup yang tidak sihat, berbelanja terhadap barangan yang tidak perlu dan pengaruh rakan sehingga mendorong mereka berbelanja lebih daripada yang sepatutnya.
“Kajian yang di jalankan ekoran penggunaan kad kredit yang semakin meningkat menunjukkan golongan muda berbelanja mewah sehingga menyaksikan ada antara mereka yang sudah diisytiharkan muflis pada usia yang masih muda.
“Statistik tahun lalu menunjukkan daripada jumlah yang diisytiharkan muflis akibat penggunaan kad kredit, 50 peratus daripadanya berumur bawah 30 tahun,” katanya selepas majlis pelancaran Kempen Hari Tidak Berbelanja 2010 di sini semalam.
Sehingga penghujung tahun lalu, katanya, negara mempunyai lebih 11 juta pemegang kad kredit dan jumlah itu meningkat berkali-kali ganda berbanding hanya dua juta orang pada tahun 1997.
Daripada jumlah berkenaan, hampir 4,000 telah diisytihar muflis kerana gagal melangsaikan hutang dan kira-kira 2,000 orang adalah terdiri daripada golongan berusia bawah 30 tahun.
kredit : kosmo.com.my
waduhhhhhhhhh...macam nak tergolong dalam golongan ni jer...nasib baik aku xde kad kredit...kalau tak..memang muflis lah jawabnya...defisit je hari2...hahahha..
so..kawan2 yang lain,....yang serupa macam aku ni..ingat2 lah semua ek...JANGAN MUFLIS DI USIA YANG MUDA~~~

No comments:

Post a Comment